Grandis – Idősgondozási szakképzés a 21. században

A 2020-ban a Tempus Közalapítvány Nívódíjával elismert Grandis XXI. projekt célja gyakorlatorientált, modulrendszerű, kompetenciaalapú továbbképzési program (tematika és tananyag) kidolgozása, amely felkészít az idős emberek otthonába telepített, életfunkciók megfigyelésére, riasztásra alkalmas okoseszközök és az önálló életvitelt elősegítő, interneten keresztüli kapcsolatteremtést, kommunikációt, tanulást támogató IKT-rendszerek hatékony alkalmazására.

Az online képzésre – amely a „Digitális eszközhasználat az életminőség fenntartásában az idősgondozásban” címet kapta – az iTStudy Oktatóközpont honlapján lehet jelentkezni.

A demográfiai változások következtében világszerte növekszik a gondozásra szoruló idős emberek létszáma. A 65 évesnél idősebb népesség aránya 2014-ben elérte 18,5%-ot az Európai Unióban, és az előrejelzések szerint ez az arány 2060-ra megközelíti a 30%-ot. Az idősödő társadalmak az EU országok számára a XXI. század legnagyobb kihívását jelentik, amelyre nemcsak az egészségügyi és szociális ellátó rendszereknek, hanem csaknem minden szektornak, köztük az oktatásnak és a szakképzésnek is reagálnia kell.

Az (állami) szociális gondozó intézmények egyre kevésbé tudják (magukra) vállalni, hogy a XXI. század igényeinek megfelelő ellátást biztosítsák (gondozottakat saját intézményükben kezeljék). A szociális terület módszertani szemléletváltása (személyre szabott ellátás, segítségnyújtás), a növekvő társadalmi igény az aktív életforma fenntartására megnövelte a decentralizált, otthoni ápolást segítő munka jelentőségét, és egyre fontosabb az egyedi, otthoni, technológiák által is támogatott testi-lelki gondozás, az inter- és intragenerációs kommunikáció megszervezése, az önsegítő hálózatok létrehozása és működtetése.

A Tempus Közalapítvány Határtalan hatás című online konferenciáján az alábbi videót mutattuk be a projektről:

Célcsoport:

  • szociális szakmákban szakképzésben tanuló diákok,
  • gyakorló szociális gondozók,
  • a hosszú távú idősgondozásba bevont informális gondozók és családtagok,
  • rokon szakterületeken nyugdíjba vonult aktív és munkaképes („fiatal”) idősek, például nyugdíjas pedagógusok, nyugdíjas informatikusok.

A projekt céljai:

  • Tanulmány a 21.századi szociális gondozók tanulási szükségleteiről, négy országban végzett szükségletelemzés alapján.
  • Az európai és hazai képesítési keretrendszernek megfelelő (EQF, NQF) megfelelő „Networked Elderly Caregiver” kurzus képzési programja, tematikája.
  • A „Networked Elderly Caregiver” online tankönyv és tananyag (szöveg, videó, animáció) elkészítése három nyelven (angol, francia, magyar), 5 modulban.
  • NEC (Networked Elderly Caregiver Certification) akkreditált tanúsítvány a partnerországokban.

Partnerek:

  • Prompt-H Számítástechnikai Oktatási, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Magyarország (koordinátor)
  • Számalk-Szalézi Szakgimnázium, Magyarország
  • Veszprémi SZC Öveges József Szakképző Iskolája és Kollégiuma, Magyarország
  • Universidad Europea de Madrid SL, Spanyolország
  • ASTON University, Egyesült Királyság
  • The Irish Computer Society, Írország
  • GUIMEL Training, Innovation and Consulting Company, Franciaország
  • Corvus Felnőttképző Kft., Magyarország

Projektazonosító: 2016-1-HU01-KA202-023044

A projekt időtartama: 2016. szeptember 1. – 2019. február 28.

A projekt weboldala: https://www.grandis21.hu/